vrijdag 14 september 2012

Yurls voor jouw klas


Yurls

Voor als u er nog nooit van gehoord heeft, geef ik eerst een korte uitleg. Wat is yurls? Yurls.net is een website waar je gratis je favoriete websites, filmpjes, tools, spellen, etc. kunt verzamelen en ordenen op je eigen pagina.

Wat heeft Yurls nu te maken met onderwijs? Veel. Het is leuk en handig om een yurls-pagina te maken van jou school of klas. Zelfs al ben je slecht met computers is een yurls-pagina makkelijk te creĆ«ren. 

Als je andere yurls bekijkt en je ziet iets wat je erg handig vindt, is dit met een klik op de knop toegevoegd aan jou eigen pagina. Deze verzamelde tools kun je handig ordenen. 

Klassenyurls
Zelf ben ik begonnen met een klassenyurls. Hier zet ik allemaal spellen, informatie, tools die handig zijn voor mijzelf of voor mijn groep. Dingen die ik bijvoorbeeld snel bij de hand wil hebben voor het smatboard. Denk aan stoplicht, timetimer, gedrags-/geluidsmeter, etc. 

Veiligheid
Wat ook heel fijn is, dat u uw yurls-pagina kunt instellen als startpagina op de computers in de klas. Wanneer kinderen op de computer mogen werken, kunt u vertellen dat ze alleen op die pagina mogen en niet vrij op internet. U kunt er educatieve spellen opzetten en deze categoriseren per vakgebied. Zo kunt u kinderen die klaar zijn met hun rekenwerk, spellen laten spelen op de computer die onder het kopje 'Rekenen' staan op uw klasenyurls. Zo weet u zeker dat de kinderen geen gewelddadige of onnozele spellen gaan spelen. 

Huiswerk en toetsen
Zelf wil ik op mijn yurls pagina ook weergeven wanneer de kinderen het huiswerk af moeten hebben en wanneer welke toetsen zijn. Zo hoeven ouders niet altijd de agenda van de kinderen te controleren, maar kunnen ze gewoon op de klassenyurls kijken. Dit kunt u ook doen met informatie-/ouderavonden, schoolreisjes, etc. Gewoon als reminder dat het er is.

Hieronder een voorbeeld van mijn klassenyurls, die overigens nog onder constructie is.



Bronnen:
www.yurls.net

Geen opmerkingen:

Een reactie posten